Op 2 juni vond de KUNSTMiddag plaats in de De HALL in Woerden.
Tijdens de middag werd de RijnKUNSTprijs uitgereikt. Lees hier wie de prijzen gewonnen hebben. Daar staat o.a. ook een foto van alle deelnemers.
Voor de pauze luisterden de aanwezigen naar een boeiende lezing van kunsthistoricus Aldwin Kroeze. Hij ging in op het thema de Vesting van Wenen als variant van het thema de Vesting van Woerden voor de RijnKUNSTprijs.
Hij beschrijft daarbij een Europa-brede beweging van verandering die culmineert in het Wenen van de tweede helft van de 19e eeuw. Het culturele leven wordt dan gedomineerd door Hans Makart (1840-1884). Hij schilderde veel historische taferelen en allegorieën maar ook talloze portretten in opdracht van de Weense en Münchense beau monde. Daarnaast maakte hij ook naam met zijn vele decoratieve muurschilderingen. Zijn werk typeert zich echter ook door de toevoeging van symbolische elementen, die zijn werk toentertijd een vernieuwend karakter gaven. Hij wordt gezien als een voorloper van het symbolisme en de Sezession-kunst.

Makart was van grote invloed op de latere Oostenrijkse kunstschilder Gustav Klimt. Niet alleen had hij een grote invloed maar hij vormde in zekere zin ook een sta in de weg voor de opkomst van Gustav Klimt! Toen Makart vrij jong overleed, kreeg Klimt een grote opdracht voor muurschilderingen in het prestigieuze Burgtheater.
Kroeze laat zien hoe de vestingmuur van Wenen letterlijk wordt afgebroken als een metafoor ook voor de kunstvernieuwing van Wenen. Zo kon Klimt na het onverwachte overlijden van de gevierde Makart de vele nieuwe gebouwen in het Wenen van de 19e eeuw voorzien van zijn typische stijl. Zo overwon Klimt ook de vesting van de gevestigde kunst. Hij kreeg zo de kans om zijn fascinerende stijl verder uit te bouwen en bekendheid te verkrijgen.

Kroeze eindigde zijn lezing door te laten zien welke stijlontwikkelingen Klimt nog zelf doormaakte, in de ca 30 jaar dat hij door kon werken, tot aan zijn overlijden in 1918, honderd jaar geleden.
