RijnKUNSTprijs 2020 uitgereikt

Na een lange vertraging vanwege de Coronacrisis is op 8 juli de RijnKUNSTprijs 2020 uitgereikt. Het evenement was oorspronkelijk gepland op 21 maart. Afgelopen woensdag kregen de deelnemers eindelijk te horen wie de prijswinnaars waren. Dit gebeurde in een besloten bijeenkomst, waar alleen de deelnemers bij konden zijn. De winnaars kregen een trofee, gemaakt door Cees Hoogeveen van AFA B.V. Maatwerk in Metaal, ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van dit bedrijf.

Het thema van de prijs dit jaar was “Camouflage”. Bij de foto: Van links naar rechts: Diklah Zohar (genomineerd cat 3D) Mieke Freyee (winnaar cat 3D) en Cees Hoogeveen met op de achtergrond het winnende schilderij van Inge Sips en op het tafeltje de trofeeën.

De vakjury van de RijnKUNSTprijs 2020, bestaande uit Karel van den Bosch (Cultuurlokaal), Sietse Goverts (kunstenaar), Karin Vredenbregt (kunstenaar) en Teatske de Jong (Stadsmuseum), was blij verrast door het aantal én het hoge niveau van de 28 inzendingen. De winnaars, gekozen door de vakjury zijn:

  1. Inge Sips met ‘Het geschenk voor Troje’ in de categorie 2D
  2. Mieke Freyee-Röling ‘Bijna onzichtbaar, totdat je de top hebt bereikt’ in de categorie 3D.
Inge Sips kon niet bij de uitreiking zijn. Zij won zowel in 2018 als in 2020 een prijs. Hier staat zij met twee trofeeën.

Inge Sips maakte volgens de vakjuyry met “Het geschenk voor Troje” een werk van bijna monumentale proporties, niet alleen met betrekking tot het formaat van het doek zelf, maar ook door het onderwerp. Het paard neemt in het werk bijna alle beschikbare ruimte in. De kracht die het beest uitstraalt, het kleurgebruik , de compositie, net zo geslaagd en overweldigend als het plan van Odysseus. De jury heeft na rijp beraad besloten dat Inge Sips zich het best gecamoufleerd heeft.

De bijna onzichtbare klimmers in het werk van Mieke Freyee zijn, mede door de eenvoud, kleine gepolijste figuurtjes op een verder ruwe klomp steen, volgens de jury ook een goede vertaling van het thema camouflage en van het principe “meer is niet altijd beter” of “ in hoe weinig woorden maak je iets duidelijk.”

Daarnaast ontving Jolanda Scherpenzeel met het werk Au Naturel een eervolle vermelding. De schijnbaar eenvoudige blokjes waaruit de “installatie” bestaat, de ogenschijnlijk willekeurige teksten en het kleurgebruik met de zorgvuldigheid en het vernuftig materiaalgebruik maken dat dit bewegelijke werk ook echt werkt en dat het actief een gesprek aangaat met de kijker. Heel goed en ook nog deels een samenwerkingsproject  met Nu groen van Abrona en de Boerinn.

Tot de sluiting van de bibliotheek heeft iedereen kunnen meestemmen voor de publieksprijs. Er zijn 125 geldige stemmen uitgebracht. Met grote afstand is Marian de Jong, met het werk ‘Gevangen in het geborgen verleden..’ de winnaar. Zij kreeg 88 punten van het publiek. Het werk van Lia Meiborg en André Zentveld kreeg als nr. 2 en 3 ook veel waardering van het publiek met resp. 46 en 44 punten.

De werkstukken blijven in de bibliotheek te zien tot eind juli 2020.

Alle inzendingen zijn hier te downloaden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.