zondag 4 juni 2017 t/m zondag 8 oktober 2017
Deze zomer staat het Stadsmuseum Woerden in het teken van het werk van Neel Korteweg. Neel schildert portretten, al dan niet in opdracht. Van bekende mensen, van onbekende mensen, soms zelfs van niet bestaande mensen.
Neel Korteweg is opgeleid tot beeldhouwer (Rijksakademie van beeldende kunsten) en tot architect (Academie van bouwkunst, ook in Amsterdam). Als schilder is ze autodidact.
Van nature heeft ze een portret-oog. Dat zet ze aan als ze de mensen ontmoet, die ze gaat portretteren. Tijdens ontspannen voorgesprekken. Poseren is er niet bij, nimmer. Ze associeert, legt verbanden, ziet contouren verschijnen. In haar hoofd. Niet zelden tussen dromen en waken, in de prille ochtendstond. Foto’s komen er vrijwel niet aan te pas, laat staan projecties ten voorbeeld. Ze schildert al zoekende. Laag over laag. Een portret is nooit zomaar af. Daarvoor zit er ook teveel in. Neel Korteweg vangt niet alleen uiterlijk, maar ook innerlijk.
Stadsmuseum Woerden toont een fors aantal portretten. Onder meer: Erasmus als jongen, Luther als antisemiet, Thomas More, Hans van Manen, Cees Dam, Gabrielle Kok, Bronia Davidson, Anneke Brassinga, Mirthe van Doornik, Pieter Kreft, haar geliefde schilder Lovis Corinth en -speciaal voor de gelegenheid- Leo Gestel (gebaseerd op twee van diens zelfportretten, uit 1913 en 1916). Soms zijn er van 1 persoon wel 2 portretten, ja. Ook dat hoort bij Neel Korteweg. Net als het feit dat ze soms portretbrieven schrijft, waarin ze aangeeft wat haar bezig houdt, wat ze al schilderend meemaakt, hoe ze gezonde twijfels overwint en tot het eindresultaat geraakt. Zelfportretten schuwt ze niet.